Vridmässigt styv men kapabel att kompensera för väsentliga felinställningar av alla slag och dämpar samtidigt överfört buller. Prövad under många år i fartygsframdrivningssytem med axellinjer på upp till 25 meter i längd. Tillgänglig med rör i antingen stål eller kolfiber med längder på upp till 10 meter per sektion
Tyst drift, överfört buller reduceras. Överföringen av buller stoppas på fyra ställen av gummibussningar
Bakslagsfri, vridmässigt styv. De enkla lederna är också radiellt styva
Underhållsfri, slitagefri, med felsäker karakteristik
Kan bytas ut radiellt utan att störa kopplade maskiner
Enkel visuell kontroll av gummibussningarna, enkelt och snabbt utbyte av lederna är möjligt utan specialverktyg
Kan spännas över långa axelavstånd
Kombination med vridmässigt flexibla Centax-element tillåter optimal inställning av vridsituationen
Designen är skyddad av internationella patent
Huvud och hjälpmotorer på fartyg, mellan motor och backslag och mellan backslag och vattenjet, propeller, generator, hydraulpump, vattenpump, vindturbiner m.m. Drev till rälsbussar mellan motor och drivhjul eller mellan drivhjul och axel. Vindturbiner, kyltorn, fläktdrev, kvarnar, glaseringsrullar, stålverk. Generell konstruktion och maskinindustri och extremt stora konstruktioner